dinsdag 14 januari 2014

Opgelucht

In afwachting van de uitslag van de CT scan hebben we de afgelopen dagen onze zinnen proberen te verzetten. Het feit dat M. weer mag autorijden helpt daar heel erg bij. Op zaterdag een rondje over de Rotterdamse markt, zo eenvoudig maar na al die maanden zo waardevol.
Vorige week was bloed afnemen uit mijn voet niet mogelijk, nadat de contrastvloeistof eenmaal ingespoten was was het bloed twee dagen niet meer bruikbaar voor meting.
Vanmorgen vroeg toch maar langs de bloedprikafdeling om de enig nog bruikbare ader in mijn hand wederom beschikbaar te stellen. Was gelukkig snel gedaan. Zelfstandig het woord regulier in Cito veranderd en binnen een uur was de uitslag bij de oncoloog bekend :)
De uitslag was goed ! Het allerbelangrijkste om te horen was dat mijn longen en lever nog steeds schoon zijn.
De oncoloog legde uit dat beoordeling van de CT scan lastig was. Als ik zelf in mijn dossier de uitleg van de radioloog zou lezen zou ik schrikken, die gaf nl aan dat er algehele verbreiding van de metastasen te zien is.
Volgens hem moesten we de CT echter anders uitleggen, door de medicatie zijn wervels en ribben aan het sclerotiseren (verbotten), de tumoren worden verhard waardoor ze op de beelden omgeven worden door wit weefsel wat een vertekende CT scan oplevert.
Dit in combinatie met een Ca 15.3 waarde die verder gedaald is naar 246 (bij <31 is er geen tumoractiviteit meer) en een verdere daling van het alkalisch fosfaat wat aangeeft dat er sprake is van botafbraak geeft volgens hem aan de hormoontherapie haar werk doet.
Hij vertelde de foto's te gaan delen met zijn collega's om hiermee in het team aan te geven dat dit behandelplan dus ondanks een ander afgegeven advies bij mij werkzaam is.
Ook bij hem heb ik de vraag nogmaals neergelegd welke natuurlijke middelen hij kon adviseren om door te slapen in combinatie met de hormoontherapie. Als antwoord hierop kreeg ik dat hij daar te weinig van wist en dat er geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Hij zou geen risico nemen en niets proberen. Hij kon hooguit een recept voorschrijven om het nachtelijk zweten te verminderen.
Vooralsnog ga ik echter de acupunctuur die gisteren gestart is een kans geven.
De oncoloog wilde een vervolg afspraak over vier weken, ik heb er zes van weten te maken.
We zijn weer opgelucht !

Car

6 opmerkingen:

  1. goed te lezen dit bovenstaande verhaal, hopen dat alles voorlopig zo blijft, dat je toch langzamerhand weer meer energie en kracht krijg om leuke dingen te doen. Heel iets normaals inderdaad de markt in Rotterdam maar voor jou heel bijzonder. Ik wens je in ieder geval het allerbeste, dikke kus Atie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed nieuws! En heel fijn dat je het advies van de second opinion hebt doorgezet. Ik vind het ook heel goed dat je oncoloog dat nu gaat terugkoppelen aan zijn collega's. Zouden meer artsen moeten doen :-)

    Geniet van weer zes weken ziekenhuisvrij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een goed nieuws !!!! Zo zie je maar weer dat ook jij zelf dingen in beweging kunt zetten en gelukkig gaat je arts daar toch een stukje in mee..nu maar hopen dat het snel voorjaar wordt zodat je weer wat meer naar buiten kunt om energie te tanken, dikke kus XXX Mariet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is goed nieuws!! Ik hoop dat je dit jaar heel vaak mag genieten van "kleine" dingen die eigenlijk heel groot zijn. Dikke kus, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed! Hoop dat de accupunctuur je wat gaat helpen.
    Knuf uit NC

    BeantwoordenVerwijderen